Що робити якщо відмовляються обслуговувати українською?
Єдиною державною мовою в Україні є українська.
Із 16 січня 2021 року передбачено остаточний перехід усієї галузі обслуговування на українську мову. Зміни торкнуться державних і приватних компаній, ФОПів, інтернет-магазинів та інших суб’єктів господарювання, що обслуговують споживачів. Тобто, за замовчуванням українською до своїх клієнтів мають звертатися працівники магазинів, супермаркетів, ТРЦ, кафе, ресторанів, клубів, АЗС, медзакладів, закладів освіти, банків тощо.
Українською мовою також має подаватися інформація на цінниках, у інструкціях, на маркуванні, квитках, меню, технічних характеристиках товару. Водночас всю цю інформацію можна дублювати й іншими мовами, але разом із українською.
Використання української мови вже є обов’язковим у роботі держслужбовців, лікарів, освітян та правоохоронців. Українська вже є обов’язковою в рекламі, на вивісках, у транспорті та школах.
Крім цього, ви можете попросити обслуговувати вас іншою мовою, якщо працівник погоджується й може нею розмовляти.
Що ж робити, якщо вас відмовляються обслуговувати українською? Існує кілька механізмів реакції на порушення закону. Спершу — спробувати владнати конфлікт на місці. Якщо там відмовляються, потрібно звертатися до керівників закладу або телефонувати на гарячу лінію компанії. Також важливо зафіксувати факт порушення на телефон або диктофон, аби були докази. І вже тоді подавати скаргу мовному омбудсмену на таку поштову адресу: 01001, м. Київ, провулок Музейний, 12. Також можна звернутися за електронною адресою skarha@mova-ombudsman.gov.ua або заповнити форму на сайті mova-ombudsman.gov.ua. Заяву можна подавати упродовж шести місяців із дня порушення, анонімною вона бути не може, лише із підписом.
Якщо скарга вмотивована, то закладу оголосять попередження та вимогу усунути порушення впродовж 30 днів
За перше порушення офіс Уповноваженого з захисту української мови складає відповідний акт та надсилає підприємцю попередження. Той, своєю чергою, має провести роз’яснювальну роботу з працівником, який відмовився спілкуватися з клієнтом українською. За повторне порушення впродовж року Уповноважений накладає штраф у розмірі від трьохсот до чотирьохсот неоподаткованих мінімумів доходів громадян, а це – 5100-6800 грн. При цьому штрафуватимуть не персонал, який порушив закон, а власників чи керівників закладу. Застосовувати штрафні санкції почнуть лише з 16 липня 2022 року.
Для контролю за дотриманням законодавства омбудсмен за потреби може залучати працівників поліції, органів державної та місцевої влади. Однак в уповноваженого зазначають, що моніторинг дотримання закону передусім лягатиме на плечі споживачів.
Уже з липня 2021 року стануть чинними ще низка норм. Зокрема, відбудеться перехід на державну мову усіх культурних і розважальних заходів, мистецьких виставок, туристичного обслуговування. Української має стати більше у книговиданні та розповсюдженні - не менше 50 відсотків асортименту.
Якщо Ви, або Ваші знайомі зіткнулися з правовими проблемами, просимо звертатися за безоплатною правовою допомогою до відділу «Сахновщинське бюро правової допомоги».
Адреса: смтСахновщина, вул. Тарасів Шлях, 68 (2-й поверх).
Графік роботи: понеділок - п'ятниця з 8.00 год. до 17.00 год.
Телефон: (05762) 3-11-04, 0508457665
Електронна пошта: sakhnovshchynske@ukr.net
Всеукраїнська гаряча телефонна лінія – 0-800-213-103 (цілодобово та безкоштовно з мобільних та стаціонарних телефонів в межах України).
Ми допоможемо захистити Ваші права!
Наталя Приходько, головний спеціаліст відділу «Сахновщинське бюро правової допомоги» Первомайського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги