СТАРОСТИ НА ЗМІНУ СІЛЬСЬКИМ ГОЛОВАМ ЩО ЗМІНИЛОСЯ?
Є три найважливіші відмінності між старостою та сільським головою:
1. Виборність цієї посади збережено. Але сільський голова обирався мешканцями виборчого округу. Староста – депутатами територіальної громади (селищної ради).
2. Безпосередньо сам округ. Межі старостинських округів не обов’язково будуть такими ж, як межі колишніх сільських рад.
3. Староста є відповідальним, підзвітним раді та підконтрольним селищному голові. В той час як сільський голова був більш незалежною посадовою особою.
Зупинімося на кожному пункті більш детально.
Внесення на розгляд депутатів головою територіальної громади (селищної ради) кандидата на посаду старости тісно пов’язане з підконтрольністю старости селищному голові. Адже голова має пропонувати на посади старост тих людей, з якими вбачає можливою свою подальшу плідну співпрацю.
Може скластися враження, що у жителів старостинських округів таким чином забирають право вибору. Це не так. Щодо кожного призначення можуть проводитися (і проводилися) громадські слухання, де жителі кожного старостинського округу могли висловити власне бачення щодо майбутнього старости.
Законодавець визначив звітування обов’язковою дією старости, а також строки їх вчинення – щонайменше один раз на рік у самостійно визначений час та на вимогу депутатів у встановлений радою термін. Визначена модель відносин між радою та старостою передбачає, що староста є відповідальним перед радою, яка затвердила його своїм рішенням на посаді, і староста зобов’язаний мінімум один раз на рік прозвітувати перед відповідною радою, а можливо й більше, якщо цього вимагатиме не менш як третина депутатів ради.
Зверніть увагу!
Підконтрольність не варто ототожнювати з підпорядкованістю, оскільки це різні за змістом і правовою природою поняття. На відміну від підконтрольності, підпорядкованість передбачає організаційну та службову залежність однієї посадової особи від іншої, а також наявність обов’язку виконувати розпорядження та вказівки тієї посадової особи, яка займає вище становище в ієрархії відповідних посад.
Підконтрольність старост селищному голові надає можливість громаді розвиватися рівномірно та за одним вектором і в той же час надає достатньої самостійності старостам для прийняття рішень на місцях.
Що ж таке старостинський округ, який змінив колишні сільські ради?
Старостинський округ - це частина території об’єднаної територіальної громади (селищної ради), на якій розташовані один або декілька населених пунктів, крім адміністративного центру об’єднаної територіальної громади, визначена сільською, селищною, міською радою з метою забезпечення представництва інтересів жителів такого населеного пункту (населених пунктів) старостою.
Отже, староста – представник жителів населеного пункту відповідно до норм Закону.
Якщо говорити простою мовою, то це така собі «своя» людина, яка представляє інтереси села у місцевій владі. Або ж такий собі власний лобіст, посол і захисник в одній особі.
У нашому випадку межі старостинських округів Сахновщинської громади майже співпадають з межами колишніх сільських рад. За виключенням тих населених пунктів, що входили до складу Сахновщинської селищної ради (тепер с. Германівка належить до Шевченківського старостинського округу, с. Чорнолозка – до Дар-Надеждинського старостинського округу, с. Сугарівське – до Новоолександрівского старостинського округу). Питання зменшення кількості старостинських округів має бути глибоко вивчене. Адже, з одного боку, це економія коштів бюджету громади (хоча ні для кого не секрет, що заробітна плата старост значно менша, у порівнянні з оплатою праці сільських голів, а штат старостатів значно скорочено, у порівнянні з сільськими радами). А з іншого боку – це робочі місця і, що найголовніше, доступність (в першу чергу територіальна) старости для жителів старостинських округів. Тому що доки не покращено стан доріг та не вирішено питання із транспортним сполученням між населеними пунктами, навряд громадянам буде зручно добиратися до старости за 20-30 км у сусідній населений пункт.
Якими є повноваження старости?
1. Представляє інтереси жителів відповідного села, селища у виконавчих органах сільської, селищної, міської ради.
2. Бере участь у пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради та засіданнях її постійних комісій.
3. Має право на гарантований виступ на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради, засіданнях її постійних комісій з питань, що стосуються інтересів жителів відповідного села, селища.
4. Сприяє жителям відповідного села, селища у підготовці документів, що подаються до органів місцевого самоврядування.
5. Бере участь в організації виконання рішень сільської, селищної, міської ради, її виконавчого комітету, розпоряджень сільського, селищного, міського голови на території відповідного старостинського округу та у здійсненні контролю за їх виконанням.
6. Бере участь у підготовці проекту місцевого бюджету в частині фінансування програм, що реалізуються на території відповідного старостинського округу.
7. Вносить пропозиції до виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради з питань діяльності на території відповідного старостинського округу виконавчих органів сільської, селищної, міської ради, підприємств, установ, організацій комунальної власності та їх посадових осіб.
8. Бере участь у підготовці проектів рішень сільської, селищної, міської ради, що стосуються майна територіальної громади, розташованого на території відповідного старостинського округу.
9. Бере участь у здійсненні контролю за використанням об’єктів комунальної власності, розташованих на території відповідного старостинського округу.
10. Бере участь у здійсненні контролю за станом благоустрою відповідного села, селища та інформує сільського, селищного, міського голову, виконавчі органи сільської, селищної, міської ради про його результати.
11. Отримує від виконавчих органів сільської, селищної, міської ради, підприємств, установ, організацій комунальної власності та їх посадових осіб інформацію, документи і матеріали, необхідні для здійснення наданих йому повноважень.
12. Сприяє утворенню та діяльності органів самоорганізації населення, організації та проведенню загальних зборів, громадських слухань та інших форм безпосередньої участі громадян у вирішенні питань місцевого значення у відповідному селі, селищі.
Крім того, староста наділяється двома контролюючими функціями. Він бере участь у здійсненні контролю за станом благоустрою, а також за використанням об’єктів комунальної власності, розташованих на території свого округу.
Так само до старости можна прийти з іншими проблемами, які стосуються життєдіяльності села. Інтереси свого старостинського округу він зобов’язаний представляти і відстоювати перед головою, виконавчими органами та депутатами об’єднаної територіальної громади.
Загалом для жителів старостинських округів поняття «староста» та «сільський голова» практично не відрізняються. У компетенцію старост входить надання тих основних послуг, за якими найчастіше звертається місцеве населення:
- реєстрація місця проживання;
- реєстрація актів цивільного стану (шлюб, народження, смерть);
- окремі нотаріальні дії (довіреність (посвідчення справжності підпису) та заповіт).
Чи може староста мати представницький мандат (наприклад, бути депутатом)?
Ні, депутат місцевої ради не може поєднувати свою службову діяльність на цій посаді з іншою роботою на постійній основі в радах, їх виконавчих органах та апараті. А ми пам`ятаємо, що староста – член виконкому. Отже, якщо особа, обрана депутатом місцевої ради (головою), хоче бути старостою, їй доведеться скласти представницький мандат.
Чи можуть повноваження старости припинятись достроково?
Так. За рішенням відповідної ради.
Підстави дострокового припинення повноважень старости:
1. Його звернення з особистою заявою до сільської, селищної, міської ради про складення ним повноважень старости.
2. Припинення громадянства України або виїзду на постійне проживання за межі України.
3. Набуття громадянства іншої держави.
4. Набрання законної сили обвинувальним вироком суду щодо нього.
5. Набрання законної сили рішенням суду про притягнення його до відповідальності за правопорушення, пов’язане з корупцією, яким накладено стягнення у виді позбавлення права займати посади або займатися діяльністю, що пов’язана з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування.
6. Набрання законної сили рішенням суду про визнання його активів або активів, набутих за його дорученням іншими особами, необґрунтованими та їх стягнення в дохід держави.
7. Набрання законної сили рішенням суду про визнання його недієздатним або безвісно відсутнім.
8. Його смерті.
Повноваження старости також можуть бути достроково припинені за рішенням сільської, селищної, міської ради, якщо він порушує Конституцію або закони України, права і свободи громадян, не забезпечує здійснення наданих йому повноважень. Рішення про дострокове припинення повноважень старости рада приймає таємним або відкритим голосуванням більшістю голосів від загального складу ради.
Повноваження старости можуть бути достроково припинені також у випадку, передбаченому Законом України "Про правовий режим воєнного стан".
До теоретичної частини додаємо коментар ЛАРИСИ РАДЗИВІЛО, досвідченої людини, яка займала посаду сільського голови, а сьогодні є старостою Лигівського старостинського округу:
«У сприйнятті місцевих жителів ми залишилися сільрадою.
Щодо мене, то роботи значно додалося, але це пов’язано не стільки з переходом на старостати замість сільських рад, скільки з впровадженням цифрового документообігу, наданням електронних послуг та втіленням в життя ідеї «Країна в смартфоні». Думаю, що через такі складнощі варто пройти задля того, щоб у найближчому майбутньому отримання державних послуг стало для громадян швидшим та зручнішим».
Коментарі:
Ваш коментар може бути першим :)